Sunday, January 5, 2014

Pyykinpesua ja pedikyyriä.

Pyykit veimme Clelian ja Adelaidan luo Marian Tahrattoman Sikiämisen juhlapäivänä ja olihan meille sitä kertynytkin. Olimme jo monta päivää jahkailleet miten pestä pyykit, kun kolikkoautomaatteja ei ollut ja pesumahdollisuudet asunnolla olivat olemattomat. Ystävättäret tarjosivat pesukoneitaan auliisti, mutta lopuksi päätimme viedä pyykit pestäväksi samantien kun Adelaida oli luvannut meille amnikyyrin ja pedikyyrin ja Clelia tehdä jättimäärän empanadoja...kävimme viinakaupan kautta ja veimme muutaman tetran chileläistä roseeta ja valkkaria ja sitten yhdistetylle huvi-ja hyötyvisiitille markkinapaikan taakse Alamedaan.
    Aloitimme pyykinpesulla ja samalla kun pyykit peseytyivät Paola sai manikyyrin ja pedikyyrin.
Minä ripustin pyykkejä Clelian patiolle korkeille naruille kepin avulla,  Meta odotti vuoroaan, miehet joivat olutta, pienet pojat leikkivät Maria Camilan kanssa banaani-hippasta (minä käänsin säännöt ruotsista espanjaksi) ja Clelia autteli minua ja teki huushollia. KunPaola oli valmis olikin Metan vuoro (ensimmäistä kertaa elämässään) saada kädet ja jalat ammatti-ihmisen hoitoon.
Minä jatkoin pyykinpesua ja Paola onnistui löytämään suojaamattoman wi-fin joka toimi kohtalaisesti lähellä kadunpuolista ikkunaa. Asunnossa on internet (ja Camilalla tietokone) joka oli valitettavasti epäkunnossa juuri sinä päivänä). Metan jälkeenolikin minun vuoroni saada kauniit kädet ja jalat. Pyykit oli ripustettu ja Adela alkoi tekemään empanadasia: hän teki ne ja äiti paistoi öljyssä.
Adelan tytär Ma. Camila  "äiti, olen rakastunut" totesi viisi vuotta nuorempi Devin ;)

Minä olin huolissani pyykistä kun taivas tummeni ja alkoi sataa tihutella, mutta Clelia hoiti asian käymällä patiolla "leikkaamassa" pilvet isolla lihaveitsellä ("äidin poppakonsteja ajalta jolloin hän asui vuorilla heimolaistensa keskuudessa" totesi Adelaida. Ennen kotiinlähtöä Clelia valmisti myös yrttiekstraktia kamomillasta hyttysenpuremiin joita Mikellä, Hanskilla ja Metalla oli aivan riittämiin ja jotka kutisivat pahasti etenkin öisin. Lääke oli avuksi.

No comments:

Post a Comment