Maaseudun vähemmän tunnettua väkeä
Hercules, pieikokoinen mutta
vahvajalkainen maalaishevonen, Andien rinteiden kiipeilijä ja
punaisen maan kyntäjä heräsi joka aamu harja letitettynä. Kuka
tai mikä sen letitti ei ollut varmaa tietoa, mutta maaseudulla asui
vahvasti uskomus tontuista tai maahiaisista, joita espanjalaiset
kutsuivat duendeksi. Duendet olivat luonnonhenkiä eivätkä
kuuluneet ihmissukuun tai eläimiin; sukua ilman muuta kelttien
keijuille (fairies) ja elivät enemmän tai vähemmän sovussa
maalaisväestön kanssa; etenkin mestiisien, koska intiaanit eivät
olleet heille tuttuja ja heidän henkiolentonsa liikkuivat eri
sfääreissä. Epäilemättä tarvittiin tippa iberialaista verta
että vanhan mantereen henkioliot muuttaisivat asumaan vuorten
rinteille, palmupuiden katveeseen, meiramin ja vuorimintun tuoksuun
ja vanhat tuotetut mielikuvitusolennot sopeutuivat ja muuttivat
muotoaan ja keksivät uusia kujeita miten huvitella niiden
vuosisatojen aikana kun instagramia ja facebookia ei vielä ollut
olemassa. Yleensä duendet olivat suhteellisen harmitonta
luonnonkansaa; he letittivät hevosten harjoja, sitoivat niiden
häntiä solmuun, säikyttelivät ja johtivat munivia kanoja harhaan,
mutta yleensä he olivat eläinten ystäviä ja tulivat suhteellisen
hyvin toimeen maalaisväestön kanssa.
Itkijänainen (La Llorona) joka
myös tunnetaan Kolumbian maaseudulla on myös iberialaista
kansankulttuuriperimää ja erittäin tunnettu muissakin latinalaisen
amerikanmaissa, etenkin Meksikossa. Äiti joka on hukuttanut lapsensa
ei saa sielulleen rauhaa vaan valittaa jokien, lähteiden ja purojen
rannalla ikuisesti kuuluu samaan kategoriaan kuin näkki,
irlantilaisten banshee ja suomalainen rantapiru. Tarkoituksensa on
luultavimmin ollut pitää uimataidottomat pikkulapset poissa syvien
vesien ääreltä. Itkijänainen esiintyy monena eri versiona ja
joissakin niistä hän vaeltaa öisiä katuja tai viidakkopolkuja
itkien murhaamiansa lapsia. Itkijänaiseen liittyy aina joku
traaginen rakkaustarina; naiset eivät helpolla surmaa omia
lapsiaan, ellei sitten mielenhäiriössä, jonka taas onneton rakkaus
voi aiheuttaa.
Yksijalkainen (La Patasola) on
myös naispuolinen metsäneläjä, joka esiintyy kauniin ja
viettelevän naisen hahmossa ja houkuttelee metsästäjiä ja
samoilijoita syvemmälle viidakkoon ja eroon tovereistaan; muuttuu
sitten hirviöksi jolla on puujalka ja joka vampyyrin hampaat ja joka imee veret uhriltaan ja syö ihmisen lihan. Samantapainen metsän
rouvahahmo kuin esim ruotsalaisten huldra. Puujalka liittyy hänen
menneisyytensä pahana naisena tai viettelijättärenä jota on
rangaistu operoimalla häneltä pois jalka.
La Marimonda tai Madreselva on
myös viidakkoon ja kasvullisuuteen liittyvä hahmo joka houkuttelee
varomattomia vaeltajia aina vain syvemmälle viidakkoon jonne he
sitten menehtyvät. Jokaisesta on lukemattomia eri versioita eri
puolella Kolumbiaa ja sekä Tyynen Meren että Atlantin rannikon
afrikkalaisperäiset väestöt ovat tuoneet myös omat
Länsi-Afrikkalaiset taikauskonsa ja maagiset hahmonsa ja kaikki tämä
sekoitettuna alkuperäisiin amerintiaanien kansanperinteeseen,
iberialaiseen perinteeseen ja yleensäkin eurooppalaisten mukanaan
tuomaan suulliseen perimään on luonut erittäin rikkaan ja
monimuotoisen kansantaruston jossa luonto ja magia ovat koko ajan
läsnä.
”On olemassa noitia ja vaikka
niitä ei olekaan niitä on ” sanoo kolumbialainen. Siksi García
Marquezin maaginen realismi ei tunnu lainkaan liioitetulta.
Arkipäivä on täynnä pieniä tapahtumia jotka voivat, tai sitten
ei, tuottaa hyvää onnea tai huonoa onnea tai sitten ei kumpaakaan.
Kaikki mahdollisuudet on aina otettava huomioon. Itkijänaisen
läsnäolo jossain tietoisuuden laidalla ennustaa kuolemaa, omaa tai
jonkun toisen. Täysin mahdollista. Musta perhonen joka lentelee
illansuussa makuuhuoneeseen avonaisesta ikkunasta on murheen
sanantuoja: murhetta ja surua on aina ihmisen elämässä ja perhonen
on voinut olla hieman etuajassa tai hieman myöhässä. Suolaaminen
on vanha perinne: vihollisen valloittama kaupunki poltettiin maan
tasalle ja ja maaperä jolle kaupunki oli rakennettu suolattiin ettei
edes ruoho siihen enää kasvaisi; tämän tiesivät kaikki historian
valloittajat ja se että suolaaminen ei edistä kasvua ja kehitystä
ei välttämättä ole mitään taikauskoa. Vasta silloin kuin
halutaan jotain pahaa tapahtuvan ja suolataan miehen sänky,
vaatteet, kengät ja vaatekaappikin niin voi sanoa että
ylireagoidaan.
Synnyttämiseen ja pienten
lasten hoitoon liittyy erittäin paljon taikauskoa ja uskomuksia;
vanhojen naisten uskomuksia, joissa on usein totuuden siemen.
Pienille vauvoille laitetaan lasihelmistä tehdyt rannerenkaat,
vuorilla shamaanien siunaamat, suojelemaan lasta Pahalta Silmältä.
Uskotaan että riittää että joku katsoo pahalla silmällä lasta,
jos hänellä on riittävästi pahan voimaa, hän voi aiheuttaa
lapselle sairauden tai jopa kuoleman. ”Noitia on, koska heitä on”
sanoo kolumbialainen nuori keskiluokan äiti ja vie sylivauvansa
jonnekin laitakaupungin kansanparantajalle, koska pediatri ei
kirjoittanut antibioottia vihreään nuhaan. Samalla voi pyytää
noitaa tekemään joku amuletti tai lääke miehen uskottomuutta
vastaan. Kaikki mahdolliset keinot hoitaa asiat ja parantaa
tilannetta on otettava huomioon ja olisi tyhmää ja yksinkertaista
laittaa kaikki munat samaan koriin ja uskoa vain tiedettä ja
lääkäreitä kun muitakin vaihtoehtoja on.
Maaseutu ja kaupunki ovat
kaksi eri maailmaa ja urbaani kaupunkikulttuuri joka amerikkalaistuu
päivä päivältä ja jossa vanhat iberialaiset perinteet ovat
saaneet väistyä pohjoisesta tulleen massakulttuurin tieltä luovat
molemmat omat legendansa ja myyttinsä.
No comments:
Post a Comment