Andien ylitys
Tuleva appeni tarjosi meille bussimatkan firmansa
työntekijöiden kanssa lomakeskukseen Magdalena-joen rannalle
Hondaan, keski-Colombiaan Bogotasta n. 100 km koilliseen. Sinne oli
10 tunnin bussimatka Calista Armenian ja Ibaguen kautta kautta
keskimmäisen vuorijonon yli jonka korkeinta paikkaa Calarcán ja
Cajamarcan välillä kutsuttiin Linjaksi (Alto de La Linea). Tämä
Andien sola johon nyt ollaan rakentamassa Etelä-Amerikan pisintä
tunnelia (8625 m) tarjosi herramme vuonna 1971 45 kilometriä viidakon
reunustamaa kaksisuuntaista asfaltoitua tietä joka varsinkin öiseen
aikaan oli suorastaan vaarallinen: liikenne, sumu, tien kapeus ja
huonokuntoisuus yhdistettynä maantierosvojen iskuihin yön pimeinä
tunteina huonosti valaistulla tai täysin pimeillä osuuksilla ja sadekautena maanvyörymät tai syöpyneet ajoradan reunat jotka
murtuivat pudotellen mutaa ja kivia rotkoihin. Tämän korkean paikan
yli kulki bussimatkamme lomakeskukseen, uima-altaille ja
ravintoloihin Magdalena-joen varrella. Tosin olin vasta 23-vuotias ja
en osannut edes pelätä.
Olimme lähteneet matkaan aikaiseen iltapäivällä,
heti siestan jälkeen ja vuokrabussiin keräytyi vakuutusyhtiön jengiä
kolmisenkymmentä aikuista, lasta, nuorta ja vanhaa. Kuljettaja oli
keski-ikäinen mestiisi jolla oli pulisongit ja ruutupaita,
lippalakki ja aurinkolasit. Bussi ei ollut nykyaikainen pullman tai
coach; ei vessoja eikä turvavöitä ja meille sanottiin että jos
tuli vessaan paniikki niin kävisimme ilmoittamassa kuskille ja
tienvierellä oli viidakkoa ja sokeriruokoviljelmiä jonne voi
pienempiä asioitaan toimittaa näkösuojassa ilman suurempia
vaikeuksia. Vessapaperi oli parasta olla mukana omasta takaa. Senhän
mekin jo tiesimme; tienvierivessoissa vaikka olikin juokseva vesi oli
harvoin vessapaperia ja vetomekanismi erittäin usein epäkunnossa:
saastaiseen huoltoasemavessaan verrattuna puhdas sokeriruokopelto käärmeineen ja muine
ötököineen oli selvästikin miellyttävämpi vaihtoehto.
Alkumatka kohti pohjoista kulki sokeriruokoviljelmien halki ja seuraten Cauca-joen uomaa kohti Andien keskimmäistä vuorijonoa,
Cordillera Central, Pereiran kapunkia ja sieltä edelleen Armeniaan
ja kohti yöllistä Andien ylitystä Ibaguehen ja sieltä pohjoiseen
kohti Hondaa. Laakson suuret viljelmät jotka alussa olivat juuri
sokeriruokoa vaihtuivat puuvillaan, ananakseen, hamppuun, soijaan ja viinirypäleviljelmiin ja
taustalla siintävät vuoret tulivat aina vain lähemmäksi. Matka
kulki ohi El Paraiso- haciendan jonne Efrain Jorge Isaacsin
kuolemattomassa novellissa ”Maria” kiirehti Buenaventuran
satamasta kun sana Marian kuolemansairaudesta tuli hänelle
Englantiin jossa hän oli opiskelemassa lääkäriksi. Laakson
pohjoisosa on paitsi maanviljelysaluetta myös täynnä
pikkukaupunkeja ja pysähdyimme iltapäiväkahville ja pissapaussille
keskisuuressa kahvinviljelykaupungissa ennen Armeniaan kääntymistä
ja sitten vielä iltapalalle ennen Andien ylitystä ja Linjan
uhmaamista keskiyöllä.
Seurue menossa pitkää viikonloppua viettämään La
Hondaan oli hyvällä tuulella ja matkajuomia maisteltiin, laulua
kaikui ja kaikki yhtyivät ”Señora Maria Roosaaaaaaaan”. Me emme
maistelleet väkeviä, minulla oli vatsa kipeä ja ameeboja ja
vessahätä, Fabian ei uskaltanut juoda aguardienteä ettei hänen
hepatiitin heikontama maksansa vaan poksahtaisi ja anoppi istui apin
vierellä ja piti huolta että ukkeli ei alkanut juopottelemaan.
Hauskaa meillä oli tosin kuitenkin. Calarcáhan tulimme alkuyöstä
ja La Linean portille asetettu varoituskyltti katulampun alla oli
vaikuttava: kaksimetrinen peltinen viikatemies mustassa hupussa ja
kaavussa ja kyltti: ”vaarallinen tie, aja varovasti”.
Ylitimme solan keskiyöllä, sateessa ja pimeydessä
ja vatsanväänteissä. Laulajat olivat hiljentyneet, liikenne lähes
olematon. Jokunen rekka ajaa jurnutti perässämme kolmekymmentä tai
hiljempaa, pitkällä matkallaan Buenventuran satamasta Tyynen Meren
rannalta, lastissa kiinalaista laatutavaraa pääkaupungin Bogotan
markkinoille. Letkassa ajaminen tavallaan antoi tiettyä
turvallisuuden tunnetta. Nukahtelin hetkisiksi kun vatsanpoltot
hellittivät ja ameebani asettuivat keräämään voimia seuraavaa
hyökkäystä varten. Jättisaniaiset hipoivat märkää ikkunaa
vuorenrinteen puoleisella paikallani. Kerran bussi pysähtyi
kokjonaan kun joku yöllinen viidakon asukki löntysteli hiljaa tien
pokki. Jättilisko? Jaguaari? Capybara? Ehdimme nähdä vain
vilauksen sen varjosta.
Aamu oli jo sarastamassa kun lähestyimme Cajamarcaa
Toliman provinssissa ja pahin oli ohi. Olimme ylittäneet Linjan.
Pysähdyimme aamukahville ja pääson vihdoinkin vessaan.
Saastaiseen, rikkinäiseen, haisevaan vessaan joka oli kuitenkin kuin
taivaan sivuliike ja oli siellä juoksevaa vettä ja saippuaa ja sain
itseni taas ihmisen kuntoon. Häpäisemättä itseäni.
Jatkoimme matkaa
päällystettyä tietä joka seuraili summittaisesti Magdalenan
rantaa; vuorten hyytävä kylmyys oli väistynyt ja ilmasto oli taas
trooppista. Takit tungettiin takaisin kasseihin ja aurinkolasit ja
lierihatut otettiin esille. Jokaisessa kylässä kaupustelijat
juoksivat bussiamme kiinni ja tyrkyttivät tavaroitaan bussin
ikkunoista: vesipulloja, mehukkaita, makeita mangoja,
papayaviipaleita, ananasviipaleita, guavia, appelsiineja, rasvassa
paistettuja piiraita ja maissikakkuja ja kauppa kävi heti kun bussi
joutui pysähtymään risteyksissä tai kuoppaisella tiellä
hiljentämään vauhtiaan. Perille lomakeskukseen tulimme
aamupäiväkahvin aikaan ja saimme meille jaetut huoneet; veimme
matkatavarat huoneeseen, vaihdoimme uimapuvut päälle ja suoraan
altaisiin.
Kolme päivää
uimme, söimme, joimme ja seurustelimme uima-altailla, mutta
valkoinen ja ruusunpunainen suomalaisnahkani selviytyi grillauksesta
suhteellisen hyvin.Taisin ymmärtää viettää paljon aikaa
ruohokattoisissa pöydissä korkea hedelmädrinkki kädessäni ja
ruokkien itsetuntoani monien katseiden kohteena. Mitäköhän ne
miettivät kun ne katselivat minua? ”Tuossa tuo gringa joka juoksi
lujaa kohti vessoja Calarcássa?”
Lounaalla saimme ”viudo de pescado”- paikallista
kalaruokaa, jossa jokikalaa (capaz, bocachico tai bagre) oli
haudutettu pitkään tomaatti/sipuliliemessä suuressa kattilassa
kassavan ja keittobanaanin, perunan ja yrttien kanssa ja sitten
riisipedillä ja avokadosalaatin kera lautasille annosteltuna.
”Leskeksijäänyt kala” ei muistaakseni tehnyt minuun silloin
vielä suurta vaikutusta, kuten ei muukaan kolumbialainen perusruoka
jonka valmistaminen alkoi formulalla ”otetaan yksi suuri
keltasipuli ja kolme tomaattia....” Tässä jokikalaruuassa oli
vielä Andien laakson muta ylimääräisenä mausteena.
Paluumatkalla pysähdyimme La Doradassa, toisessa
Magdalena-joen rantakaupungissa, ostimme jättimangoja, hunajaisia ja
aromikkaita ja ajoimme toista reittiä Manizalesin kautta takaisin
kotiin. Manizalesissa joku kysyi minulta mistä olin kotoisin ja
muistan omaksi ällistyksekseni vastanneeni että Calista. Ihonvaihto
oli alkamassa ja vuosia ei ollut vielä mennyt kovinkaan monta. Metsä
oli harventumassa sielustani, mutta juuret olivat jäljellä. Juuret
jotka olivat syvällä taigan maaperässä, fennoskandinaavisessa
graniitissa. Manizales oli viehättävä, keskisuuri Andien ja
kahviviljelyalueen kaupunki, rakennettu kukkuloille ja kadut
etupäässä ylämäkeä tai alamäkeä, manizalitat (kaupungin
naisväestö) olivat tunnettuja muodokkaista sääristään, joissa
oli hyvin kehittyneet pohjelihakset ja taidostaan tasapainotella
mukulakivikaduilla ja lohkareisilla jalkakäytävillä sekä ylä-
että alamäessä stilettikoroilla ja minihameessa taittamatta
niskojaan Toinen asia mikä tulee mieleen Manizalesista oli
tuomiokirkon rakentaminen josta ei tahtonut tulla koskaan valmista,
kun pappi laittoi saamansa rahat parempaan tarkoitukseen (omaan
taskuunsa?) vuosikymmenien ajan
No comments:
Post a Comment